onsdag 15. april 2015

Kaffeknappen Norge AS
http://goteborgsgirot.expressen.se/sites/default/files/styles/big_logo/public/partners/kaffeknappen180.jpg
I 2001 ble Kaffeknappen startet opp av Karl Magne Haukelidsæter. Kaffeknappen var allerede ganske stort i Sverige, men har aldri eksistert i Norge. Det er et AS firma som selger for det meste kaffemaskiner, men sortimentet har blitt bredere med årene. Nå selger dem flere maskiner med vann, de selger te og en del andre produkter, men kaffemaskiner er hovedproduktet. De selger maskinene ut i bedriftsmarkedet, grunnen til det er nok fordi maskinene til Kaffeknappen er så store og dyre i forhold til hva som er praktisk i et privat hjem, men de er veldig praktiske å ha på arbeidsplassen. Mange type kaffe. Kaffeknappen liser mange av maskinene sine, da må de skrive under en kontrakt med kunden som holder i tre år, i løpet av de tre årene så får kunden full service på maskinen og den hjelpen de skal ha. Etter disse tre årene av kontrakten er utløpt må kunden enten levere tilbake maskinen til Kaffeknappen, eller de må lage en ny kontrakt, som oftest lager dem nye kontrakter. Hvis kunden vil kan han også velge å kjøpe ut maskinen.
Kaffeknappen har ganske nylig blitt kjøpt opp av en av de største kjedene innenfor mat og drikke i verden, nemlig Nestlé. Nescafé som de kaller seg innenfor kaffebransjen.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t34.0-12/10866692_816546048384413_96641353_n.jpg?oh=02cb38facb6904c4ed4ad03c7f4f74ca&oe=549407EE&__gda__=1418905141_a5bc7dfa4c0300f0496d564e74202d7b
Jeg fikk lov til å prøve meg litt ut på mønster i kaffen, men resultatet ble ikke så bra. Dette er det han ene baristaen som har laget.

Kaffeknappen er i stadig vekst, og det planlegges å startes opp flere steder i Norge. Det finnes allerede i Oslo og Stavanger, og de snakker om å starte i Bergen. Kaffeknappen har rundt 50 ansatte i dag, og de har som mål om å bli større. Nå som Nestlé eier store deler av det er det ikke bare å gjøre som man vil, men det kan også være store fordeler med tanke på at Nestlé er verdenskjent, store i verden og de vet akkurat hva de skal gjøre for å lykkes. Det er et veldig lett system i Kaffeknappen, og et veldig tett samarbeid mellom selgerne på kontoret og servicearbeiderne på lageret. Når jeg var der inne fikk jeg en veldig god opplevelse med dette, jeg var selv med på å samarbeide med de på lageret.

Ulike salgssituasjoner
Jeg har lært utrolig mye når jeg har vært utplassert på Kaffeknappen, det som også er morsomt er at jeg har fått brukt store deler av det jeg har lært på skolen under disse oppgavene jeg har fått når jeg har vært på utplassering. I starten satt jeg mest på PC, mye på CRM systemet. Det var der jeg sendte ut produktene til servicearbeiderne, som de videre skulle levere til kunden, så det var veldig viktig at jeg gjorde alt riktig og nøye. Det var ikke så utfordrende for min del, men morsomt å se hvordan det fungerer. Etter hvert som jeg hadde blitt godt kjent med systemene i Kaffeknappen og sett litt hvordan det fungerer så fikk jeg lov til å gjøre litt mer utfordrende oppgaver, jeg ble satt med en av selgerne som jeg kjenner veldig godt, og samarbeidet med henne noen onsdager. Jeg fikk lov til å ta telefoner, jeg tok imot mange bestillinger og måtte behandler kundene på best mulig måte. Noen kunder var stressa, andre var blide, noen var mer frustrert enn andre så kundebehandlingen fra min side var veldig variert, men utrolig morsomt og lærerikt. I løpet av en time så fikk jeg solgt tre forskjellige kaffetyper, mersalg av kopper og rørepinner og tatt imot klage på kaffemaskiner som ikke var i orden. Av og til var det kundemøter inne på kontoret for å sjekke ut kaffemaskinene, da var jeg med selgeren rundt og viste og serverte kaffe. Ikke nok med det så dro jeg faktisk rundt i Oslo på kundemøter. Jeg har lært utrolig mye, og det har vært en morsom tid. Og det å dra rundt å selge er mye morsommere enn å sitte inne på et kontor.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t34.0-12/10822480_816546065051078_1203699564_n.jpg?oh=bb80a70d92ffd586d0c76fb2db4ddc3e&oe=5493F94F&__gda__=1418987759_3fbe10faaad7e912c8e95a849f936c2f
Her er loungen, det var her vi satt og hadde møter når kundene kom på kontoret.

Selgeren inne på Kaffeknappen som selger best av alle der inne satt og fortalte meg litt om en selgers drømmedag, og det var faktisk veldig motiverende. Hvis man er en god selger høres hver dag veldig morsom ut, det å lykkes som en selger må være den morsomste jobben å gjøre det bra i. Det å by på deg selv, vise hva du kan og virkelig yte service er utrolig morsomt nå du klarer det. Jeg regner med å ha en fremtid som selger etter at jeg har vært utplassert her.

Her er det statusmøte. Noe jeg fikk være med på ofte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar